Zoeken

Kies nu voor een abonnement met korting

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Vrouw met goede carrière in rode jurk zit achter haar bureau in een kantoor met uitzicht over de stad

7 tips om indruk te maken op je werk

Gepubliceerd op: 19 augustus 2019

Als mama weet jij allang dat je de hele wereld aankan. Maar om je baas daar ook van te overtuigen, blijkt voor veel vrouwen nog lastig. Uit cijfers van het CBS blijkt dat vrouwen nog altijd minder verdienen dan mannen, minder makkelijk om salarisverhoging of promotie vragen en het in het algemeen moeilijk vinden om op hun strepen te gaan staan op de werkvloer. Met deze tips geef jij je carrière weer een boost.

1. Dress to impress

Natuurlijk moet het gaan om je prestaties, niet om hoe je eruit ziet. Toch kan een krachtige garderobe helpen om je meer zelfvertrouwen te geven. Met een zakelijke poweroutfit durf je misschien wel het kantoor van je baas binnen te stappen en om opslag te vragen. Bij helena hart dameskleding vind je comfortabele, zakelijke kleding waarin je je een echte #girlboss voelt.

2. Omarm je sisterhood

Er bestaat een hardnekkig stereotype dat vrouwen elkaar alleen maar afkatten. Gelukkig is dit in de praktijk meestal niet het geval. Samen met andere vrouwen op de werkvloer sta je juist sterker. Help elkaar door open kaart te spelen over jullie salarissen, arbeidsvoorwaarden en takenpakket. Samen voel je je toch altijd dapperder dan alleen.

3. Stop met sorry zeggen

Je bent een mens, en dat betekent dat je soms een foutje zal maken. Waarschijnlijk deed je dat niet expres of met kwade opzet, dus waarom zou je constant sorry zeggen? Bewaar je excuses voor die momenten dat je écht iets goed te maken hebt. Voor andere, minder belangrijke momenten kan je een fout beter als een leermoment zien. Zeg dus niet “sorry dat ik het fout deed”, maar “hoe kan ik dit in het vervolg anders doen?”

4. Bereid je goed voor

Als je weet dat er een functioneringsgesprek aankomt, bereid je dan goed voor. Praat met collega’s, doe onderzoek naar gemiddelde salarissen voor jouw functie en zet al je vragen en opmerkingen op papier. Vergeet ook niet om wat prestaties van jezelf op te schrijven. Zo kan jij de leiding nemen in het gesprek en benadrukken wat jouw waarde voor het bedrijf is.

5. Weet wat je waard bent

Iedereen heeft bepaalde unieke vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken, jij dus ook. Hiermee vervul jij binnen je team een belangrijke rol. Wees niet te verlegen om credits te accepteren voor jouw bijdrage. Bescheidenheid siert de mens, maar je mag best trots zijn op je prestaties. Zelfs als je ze zelf maar klein vindt.

6. Geef je grenzen aan

Nee zeggen is ontzettend moeilijk, zeker op de werkvloer. Je wil je immers graag bewijzen, en anderen helpen. Toch is het belangrijk om je grenzen te bewaken. Niemand schiet er iets mee op als jij jezelf over de kop werkt. Dit leidt alleen maar tot slordig werk, veel stress en misschien zelfs wel een burn-out. Wees dus behulpzaam, maar durf het ook te zeggen als iets je teveel wordt.

7. Houd werk en privé gescheiden

We leven in een moderne tijd, waarin je via je smartphone op elk uur van de dag je werkmail kan checken. Probeer die verleiding te weerstaan. Je wordt betaald voor een bepaald aantal werkuren, dus probeer je daaraan te houden. Als je op vakantie bent, zet je telefoon dan uit. En ga niet thuis onder het eten of op de wc nog even gauw een mailtje tikken. Je zal merken dat bijna alles kan wachten tot je weer op je kantoor zit. Gun jezelf tijd om te ontspannen en weer op te laden voor de nieuwe dag.

Fabulous Mama editie nov2024

Shop losse edities

Bestel Fabulous Mama en krijg hem gratis thuisbezorgd!

ALLEEN VOOR NIEUWE ABONNEES​

Ontvang 6x Fabulous Mama op de deurmat én een persoonlijk cadeau naar keuze.